Waar kinderen vroeger buiten speelden en in bomen klommen, spelen ze nu vaker spelletjes op hun smartphone. Een duurdere hobby dan in bomen klimmen. Maar wie betalen eigenlijk de kosten hiervan? Het Nibud onderzocht dit in opdracht van Belsimpel.nl.
Uit dit onderzoek van het Nibud blijkt dat vooral ouders opdraaien voor de kosten van het smartphonegebruik van hun kind(eren): maar liefst 75 procent van Nederlandse de ouders betaalt voor het smartphonegebruik van hun kroost. Dat is gemiddeld per kind een uitgave van €13 euro per maand, wat neerkomt op €156 per kind, per jaar. Een bedrag dat je misschien liever besteedt aan een weekendje weg. Slechts 11% van de Nederlandse kinderen betaalt alle kosten van het gebruik zelf en 14% deelt dit met de ouder(s). Aan het onderzoek deden 1.327 ouders mee, met in totaal samen 2.312 kinderen tussen de 4 en 18 jaar. De gemiddelde leeftijd dat kinderen hun eerste smartphone hebben is 10,5 jaar.
Om te zorgen dat de smartphone van je kind niet onnodig duur wordt, is het zaak goed uit te zoeken wat je kind precies nodig heeft. Als je weet hoeveel minuten, sms’jes en MB’s je kind gemiddeld per maand verbruikt, kun je hierbij een voordelig abonnement zoeken dat precies past.
Uit het onderzoek van het Nibud blijkt dat ouders over het algemeen strenger in zijn als hun kind extra kosten buiten de bundel maakt, want 1 op de 3 kinderen betaalt deze extra kosten zelf. In 6 procent van de gevallen zijn er geen afspraken gemaakt over de kosten die buiten de bundel gemaakt worden. Het is in dat geval dus niet duidelijk wie deze kosten betaalt.
De helft van de ouders geeft aan dat hun kind niet over de bundel heen kan gaan. Dit kan bijvoorbeeld door een slot op de bundel in te stellen, waardoor je niet kunt blijven gebruiken als je data op is.
Kosten waar ouders (en zeker kinderen) vaak geen rekening mee houden, zijn reparatiekosten. Stel, de telefoon van je kind is tijdens het spelen gevallen en het scherm is gebarsten. Ouders nemen in de helft van deze gevallen de kosten op zich, blijkt uit dit onderzoek. Dit is echter vaak een duur grapje, zo’n reparatie kost namelijk al gauw tussen de €80 en €380. Dit bedrag kan zelfs nog verder oplopen als je een nieuwe telefoon aan moet schaffen. Slechts 8 procent van de Nederlandse kinderen spaart voor het risico van een kapotte telefoon, terwijl 9 op de 10 kinderen niet voorbereid is op zo’n situatie.
Vul hier je e-mailadres in en ontvang de nieuwsbrief met het laatste nieuws en de meest actuele aanbiedingen automatisch in je mailbox.