Hieronder zie je wat je moet opsturen als je een abonnement aanvraagt. Ook vind je hier bij welke wijzigingen je een nieuwe kopie van het Belsimpel-contract moet insturen en waarom identificatie bij een telefoonabonnement nodig is.
In dit geval hoef je niets op te sturen! Als je de bestelling hebt afgerekend met iDeal, gebruik je die betaling namelijk als verificatie. Meer informatie over het ondertekenen van je contract met iDeal vind je op onze pagina over Abonnement zonder gedoe. Let op: Dit is niet mogelijk bij zakelijke aanvragen met meerdere abonnementen.
We sturen je in dit geval het contract digitaal op, zodat je het kunt ondertekenen en terugsturen. Daarnaast hebben we nog een aantal kopieën van je documenten nodig. Hierdoor weet je provider dat jij degene bent die het abonnement aanvraagt en dat het bankrekeningnummer echt bij jou hoort. Hieronder vind je per situatie wat je precies moet opsturen.
Ja, dit kan! Ook als je niets hoefde te betalen of als je je bestelling op een andere manier hebt afgerekend, kun je een iDeal-verificatie gebruiken om je contract te ondertekenen. Deze iDeal-betaling doe je vanaf de rekening waar je abonnementskosten van worden afgeschreven.
Als er iets wijzigt, bijvoorbeeld in je persoonsgegevens, moet je in sommige gevallen je contract aanpassen en opnieuw insturen. In andere gevallen hoeft dit niet. Hieronder vind je een overzicht van de gevallen waarin er een nieuwe kopie van het aangepaste contract ingestuurd moet worden.
Wat wijzigt er? | Moet je het contract opnieuw insturen? |
Voorletters | Ja |
Achternaam | Ja |
Geslacht | Ja |
Geboortedatum | Ja |
Rekeningnummer | Ja |
Te verlengen 06 | Ja |
Nummer voor nummerbehoud | Ja |
KvK-nummer | Ja |
Bedrijfsnaam | Ja (mag ontbreken mits KvK-nummer is ingevuld) |
Adres | Soms* |
Postcode | Soms* |
Plaats | Soms* |
Huidige provider | Nee |
Type legitimatie | Nee |
Documentnummer | Nee |
*Kleine wijzingen kunnen aangepast worden zonder nieuw contract, zoals:
Parkweg 8 > Parkweg 7
2016 AW > 2061 AW
Bloemendahl > Bloemendaal
Voor grotere wijzingen zijn wel nieuwe contracten nodig, zoals:
Parkweg 8 > Kinderhuissingel 102
9402 AR > 2013 AW
Bloemendaal > Haarlem
Dan kun je nog steeds een abonnement aanvragen! Er gelden dan meestal wel extra eisen voor de documenten die je moet insturen. Dit verschilt per provider. Bij alle providers is in ieder geval een verificatie van het rekeningnummer op je contract nodig in de vorm van een betaling van €0,01.
Klik één van onderstaande opties aan, om te zien welke legitimatiebewijzen door providers worden geaccepteerd. Deze regels worden bepaald door providers, Belsimpel is hieraan gebonden.
Let op! Gebruik je een Nederlands rijbewijs als legitimatiebewijs? Let er dan op dat een RDW-rijbewijs alleen bij Ben, KPN en Odido wordt geaccepteerd als geldig legitimatiebewijs. Je herkent een RDW-rijbewijs aan de tekst "RDW" op de plek waar bij een regulier rijbewijs de plaatsnaam van uitgifte staat.
Voor de EER-landen Noorwegen, Liechtenstein en IJsland gelden dezelfde regels als voor alle EU-nationaliteiten.
Provider | Opties voor EU-nationaliteiten |
50+ mobiel | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
Ben |
Bij een verlenging:
Bij een nieuw abonnement:
|
Budget Mobiel | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
hollandsnieuwe |
Let op: met onderstaande documenten is het bij hollandsnieuwe enkel mogelijk een Sim Only abonnement of een abonnement met een toestelbundel van €0 af te sluiten.
|
KPN |
Let op: met onderstaande documenten mag je toestelbundel bij KPN maximaal €20 per maand zijn.
|
Lebara | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
Odido |
Bij een verlenging:
Bij een nieuw abonnement:
|
Simyo |
|
Vodafone |
|
Youfone | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
Caiway | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
DELTA | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd in combinatie met een Nederlands bankrekeningnummer. |
Voor de EER-landen Noorwegen, Liechtenstein en IJsland gelden dezelfde regels als voor alle EU-nationaliteiten.
Provider | Opties voor non-EU-nationaliteiten |
50+ mobiel | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
Ben |
|
Budget Mobiel | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
hollandsnieuwe |
Let op: met onderstaande documenten is het bij hollandsnieuwe enkel mogelijk een Sim Only abonnement of een abonnement met een toestelbundel van €0 af te sluiten.
|
KPN |
|
Lebara | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
Odido |
|
Simyo |
|
Vodafone |
|
Youfone | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
Caiway | Alle geldige legitimatiebewijzen worden geaccepteerd. |
DELTA | Legitimatiebewijzen buiten de EU/EER-zone worden niet geaccepteerd. |
In de video hieronder legt onze toestelspecialist Wendy je uit hoe je een goede foto van je legitimatiebewijs of andere documenten maakt en hoe je deze vervolgens uploadt.
In Nederland vraag je Nederlandse paspoorten, rijbewijzen en ID-kaarten altijd aan bij de gemeente waar je staat ingeschreven. In andere landen verschilt dat. De volgende aanvullende documenten vraag je ook in Nederland aan:
BRP-uittreksel
Deze vraag je aan bij de gemeente waar je bent ingeschreven. Dit kan vaak ook online.
Verblijfsvergunning
Deze vraag je aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Dit kan vaak ook online.
Vreemdelingen identiteitsbewijs (voorheen: W-document)
Deze is als het goed is automatisch voor je aangemaakt door de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND). Hierover kreeg je een brief waarna je hem kon ophalen bij een IND-loket. Is je vreemdelingen identiteitsbewijs verlopen? Gebruik dan het online aanvraagformulier van de IND om hem te verlengen: Aanvraagformulier vreemdelingen identiteitsbewijs.
Ook in dit geval kun je een abonnement aanvragen! Wel vragen providers om een aantal extra gegevens.
Wanneer je wordt afgewezen door een provider, is het raadzaam Experian, Focum en Preventel te raadplegen. Via deze partijen vraag je een overzicht op van jouw kredietwaardigheid. Het kan zijn dat je onbewust nog een betaling open hebt staan, waardoor het afsluiten van een abonnement niet mogelijk is totdat deze is voldaan. Laat het ons weten als dit is verholpen, dan kunnen we de aanvraag opnieuw voor je indienen.
Dit is wettelijk bepaald. Wanneer bij je abonnement kiest voor het kopen van een telefoon op afbetaling, dan geldt dit als een lening. Zo gauw je toestelkrediet boven de €250 uitkomt, is Belsimpel verplicht om enkele extra gegevens te vragen. Meer informatie over deze regels kun je vinden op deze pagina.
Belsimpel vraagt naar je legitimatie namens de provider. Op deze manier proberen we te voorkomen dat er identiteitsfraude gepleegd wordt. Identiteitsfraude houdt in dat iemand anders gebruik maakt van je identiteitsgegevens en zo bijvoorbeeld leningen of abonnementen aanvraagt op jouw naam. Dit kan vergaande consequenties hebben. Ook kunnen we controleren of je ouder dan 18 bent, wat een vereiste is om een abonnement te mogen afsluiten. Namens de provider vraagt Belsimpel je soms, naast je legitimatiebewijs, ook naar je bankpas.
Een andere reden om jouw gegevens te vragen, is om je kredietwaardigheid te controleren. Zo controleert de provider of je de betaalverplichting van het abonnement dat je hebt uitgezocht, kunt nakomen. Dit doen alle providers zodra je een nieuw abonnement bij ze afsluit.
Belsimpel gaat uiterst zorgvuldig om met je gegevens. Zo worden de kopieën van je legitimatiebewijs en bankpas in een versleuteld, digitaal archief bewaard. Per post opgestuurde stukken worden gedigitaliseerd en de papieren worden vernietigd, zodat ze niet per ongeluk in verkeerde handen kunnen komen. Het digitale archief is niet door derden te bereiken en goed beveiligd, zodat je gegevens in goede handen zijn. Daarnaast worden je documenten alleen gebruikt voor het aansluiten van je abonnement bij de provider.
Belsimpel gaat in alle gevallen uiterst zorgvuldig met je gegevens om. Wil je daarnaast zelf nog bepaalde gegevens op je legitimatiebewijs afschermen? Dat kan! Wat je kunt afschermen is je pasfoto, je lengte, en je persoonsnummer (BSN), welke ook in de cijferreeks onderaan een identiteitskaart of paspoort staat. Daarnaast kun je duidelijk op de kopie aangeven dat het om een kopie gaat. Eventueel kun je hierbij vermelden dat de kopie voor Belsimpel is en op welke datum je de kopie verstrekt.
Welke gegevens moeten zichtbaar zijn?
Zorg dat het documentnummer, de verloopdatum, je naam, geboortedatum en je handtekening altijd goed zichtbaar zijn op je kopie of foto. Verder is het ook belangrijk dat de echtheidskenmerken van het legitimatiebewijs goed zichtbaar zijn. Dit is nodig om je abonnement aan te kunnen vragen bij de provider.
Tip! Wanneer je een bestelling plaatst en je legitimatie scant met de Belsimpel-app, worden de gegevens die we niet nodig hebben automatisch afgeschermd.
We helpen je direct verder! Om de schade te beperken, volg je onderstaande tips. Bovendien hebben we direct alle telefoonnummers van providers voor je op een rijtje gezet. Zo helpen we je zo snel mogelijk op weg.
Provider | Telefoonnummer |
50+ mobiel | 1200 (met je 50+ mobiel-nummer) of 088 228 2288 |
Ben | 0900 040 1405 (€0,35 per gesprek) |
Budget Mobiel | Neem contact op met de provider via de de website van Budget Mobiel |
Caiway | 1200 (met je Caiway-nummer) of Particulier: 088 2249 111 (gebruikelijke belkosten) |
DELTA | Neem contact op met de provider via de de website van DELTA |
hollandsnieuwe | 1200 (met je hollandsnieuwe-nummer) of Particulier: 0900 0324 (€0,20 per gesprek) of Zakelijk: 0900 0325 (€0,20 per gesprek) |
KPN | 1200 (met je KPN-nummer) of 0800 0402 |
Lebara | 1200 (met je Lebara-nummer) of 0900 4321 321 |
Simyo | 1200 (met je Simyo-nummer) of 0900 8090 (€0,35 per gesprek) |
Odido | 0800-0092 of +31624001200 (vanuit het buitenland) |
Vodafone | 1200 (met je Vodafone-nummer) of 0800 0094 |
Youfone | 1200 (met je Youfone-nummer) of 088 222 9222 |
Nee, met een tijdelijk reisdocument kun je geen telefoonabonnement afsluiten. Providers zien dit namelijk niet als geldig legitimatiebewijs. Tijdelijke reisdocumenten zijn noodpaspoorten en het laissez-passer. Een geldig Nederlands legitimatiebewijs is een paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Heb je geen Nederlands legitimatiebewijs? Kijk dan hierboven bij de veelgestelde vraag "Wat als ik geen Nederlands legitimatiebewijs heb?".
Nee, providers zien een vreemdelingenpaspoort of vluchtelingenpaspoort niet als een geldig legitimatiebewijs. Stuur in dat geval een kopie van je verblijfsvergunning of kijk bij de veelgestelde vraag "Wat als ik geen Nederlands legitimatiebewijs heb?" om te zien wat de benodigde documenten zijn.
Zorg dat de volgende informatie zichtbaar is bij het insturen van de machtiging: