Sinds 1 mei 2017 valt een aankoop van een smartphone in combinatie met een abonnement onder de Wet financieel toezicht. Als je via je abonnement meer dan 250 euro afbetaalt aan je smartphone wordt via een toets gecontroleerd of je wel kredietwaardig bent. Bovendien wordt het krediet geregistreerd bij Bureau Krediet Registratie, wat gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de hoogte van je hypotheek.
Na ruim een week en duizenden verkochte abonnementen zijn de eerste resultaten van deze nieuwe regelgeving goed zichtbaar. Zowel voor-, als na 1 mei waren er grote veranderingen te zien in het aankoopgedrag van klanten. Online marktleider Belsimpel.nl geeft inzicht in wat het effect is van deze wetsverandering.
Tot 1 mei was er vooral sprake van een abnormale stijging in het aantal abonnementsaanvragen bij Belsimpel.nl. In de laatste week van april 2017 plaatsten klanten 55% meer bestellingen ten opzichte van dezelfde week in 2016.
Belsimpel.nl oprichter Jeroen Elkhuizen verklaart: “De stijging is dermate uitzonderlijk dat het niet anders kan dan dat het door de veranderende regelgeving komt. Bovendien hoor ik uit de markt dat iedereen hetzelfde effect ziet.”
Ervaringen op de klantenservice van Belsimpel.nl ondersteunen het verhaal van Jeroen Elkhuizen. Zij werden overspoeld met vragen van klanten over welk effect de nieuwe regelgeving op hun bestelling zal hebben.
Belsimpel.nl zag na invoering van de Wet op het financieel toezicht (Wft) direct grote wijzingen in het bestelgedrag van klanten. De eerste week van mei kende een duidelijk wijziging in de manier waarop klanten hun toestel aanschaffen. Zo sloten klanten van Belsimpel.nl in deze week 41% vaker een abonnement af waarbij het totale krediet niet boven de € 250,- kwam.
Een voorbeeld is de iPhone 7 waarbij Belsimpel.nl ziet dat er vanaf 1 mei dubbel zoveel klanten ervoor kiezen om een groot gedeelte van het toestel in één keer te betalen, zodat het totaalkrediet onder de € 250,- blijft. Dan hoeven klanten namelijk geen inkomstenlastentoets te doen en wordt het krediet niet geregistreerd.
Klanten kiezen verder nog niet massaal voor goedkopere toestellen bij een abonnement, zoals wel was voorspeld. Elkhuizen: “Ze kopen nog steeds het toestel dat ze willen hebben, maar kiezen ervoor om het toestel anders te financieren”. Voorlopig lijkt het erop dat bedrijven zoals Apple die veel dure smartphones maken zich nog geen zorgen hoeven te maken.
Ook Sim-Only bestellingen, waarbij klanten geen krediet aangaan, worden populairder. Er werden ruim een kwart meer Sim-Only bestellingen geplaatst in de eerste week van mei. Dit kan er op wijzen dat ook meer klanten in de toekomst hun telefoon los gaan kopen in plaats van met een abonnement, of langer met een telefoon gaan doen.
Elkhuizen verwacht dat de wijzingen in consumentengedrag structureel zullen zijn: “Er is geen reden om aan te nemen dat dit effect slechts tijdelijk is.”
Belsimpel.nl merkt dat de nieuwe regelgeving zorgt voor extra vragen bij klanten. “We krijgen dagelijks honderden vragen waarin klanten hun zorgen uiten over de nieuwe regels.” Volgens Elkhuizen heeft dat te maken met de berichtgeving hierover: “De regels worden namelijk op veel plekken verkeerd of onvolledig uitgelegd. Zo wordt niet duidelijk uitgelegd wanneer je een BKR-registratie krijgt. Ook wordt de rol van de losse verkoopprijs van het product consequent verkeerd uitgelegd. Daarom hebben we een speciale pagina ingericht die álles uitlegt. Zo kun je direct zien met welke abonnementen je een BKR-registratie krijgt, en hoeveel je bij moet betalen om deze registratie te voorkomen.”
Belsimpel.nl is inmiddels 10 jaar actief in Nederland op het gebied van mobiele telefoons en abonnementen, en in die jaren uitgegroeid tot online marktleider. Belsimpel.nl heeft meer dan één miljoen klanten, 161 miljoen omzet in 2016 en vele honderdduizenden klanten per jaar. Meer informatie over belsimpel.nl: www.belsimpel.nl/klantenservice/overbelsimpel
Vul hier je e-mailadres in en ontvang de nieuwsbrief met het laatste nieuws en de meest actuele aanbiedingen automatisch in je mailbox.