Deze week in het nieuwsoverzicht: Instagram wordt ook beschikbaar voor mensen zonder internetverbinding, Apple wil klimaatverandering tegengaan en is Google bezig met het inbouwen van een adblocker in Chrome? Je leest het hier!
Gisteren heeft Facebook, de eigenaar van Instagram, aangekondigd bezig te zijn met het testen van een offline functie voor Instagram. Dit betekent dat je je tijdlijn ook kunt bekijken wanneer je géén internetverbinding hebt. Daarnaast is het in de offline functie ook mogelijk om reacties te plaatsen, foto’s te liken, foto’s op te slaan en andere gebruikers te volgen. Instagram onthoudt je keuzes en voert deze uit wanneer je weer een (stabiele) internetverbinding hebt. Facebook en Instagram willen op deze manier mensen tegemoetkomen die in regio’s wonen waar geen (goede) internetverbinding is. De content wordt alvast ingeladen wanneer de gebruiker wel weer een internetverbinding heeft.
Bron: Androidworld, Tweakers
Om een telefoon of tablet te maken zijn veel grondstoffen nodig, ook telecomgiganten zoals Apple zijn zich hiervan bewust. Omdat deze grondstoffen op een gegeven moment op zullen raken, heeft Apple voor zichzelf het doel gesteld om uiteindelijk te stoppen met het delven van grondstoffen. Dit kwam naar voren in het ‘Environment Responsibility Report’. Dit betekent dat Apple al zijn iPhones, iPads, MacBooks etc. zal moeten vervaardigen uit gerecycled materiaal. Op deze manier zegt Apple de klimaatverandering tegen te willen gaan. We speculeren dat er ook een andere reden kan zijn: Apple is een aantal keer negatief in het nieuws geweest omdat er kinderen in de mijnen zouden werken waar zij hun grondstoffen delven. Willen ze op deze manier hun naam zuiveren?
Bron: The Verge, Vice, Want
Opvallend nieuws vanuit The Wall Street Journal: volgens de krant wil Google een standaard adblocker gaan inbouwen in zijn browser Chrome. Dit nieuws is op zijn minst opmerkelijk te noemen omdat Google nota bene verdient aan advertenties. Veel mensen hebben zelf inmiddels al een adblocker geïnstalleerd, deze houden vaak álle reclames tegen. Het zou dus kunnen dat de adblocker waar Google aan werkt alleen bepaalde content gaat blokkeren. Op die manier hopen ze misschien te voorkomen dat mensen zelf adblockers gaan installeren. Voordeel voor hen is dan dat gebruikers van Chrome toch nog wát reclame te zien krijgen, in plaats van helemaal niets. Waarschijnlijk zal Google, als dit nieuws waar is, de nieuwe adblocker aankondigen op Google I/O dat halverwege mei plaatsvindt.
Bron: The Guardian, Android Planet
Vul hier je e-mailadres in en ontvang de nieuwsbrief met het laatste nieuws en de meest actuele aanbiedingen automatisch in je mailbox.