‹ Alle nieuwsberichten

Blog 8  Slim Zakelijk | Zo maak je je onderneming zichtbaar

Blog 8 Slim Zakelijk | Zo maak je je onderneming zichtbaar

In deze editie van Slim Zakelijk in samenwerking met Telfort Zakelijk laten we zien hoe je je onderneming online zichtbaar maakt. Met deze apps onderhoud je je netwerk, maak je je onderneming zichtbaar en werf je nieuwe klanten.

Netwerken is zeer belangrijk voor elke zzp’er. Het opbouwen van een kring met potentiële opdrachtgevers en specialisten uit je werkveld is cruciaal voor een succesvolle onderneming. De meeste netwerken die je hiervoor kunt gebruiken hebben een app waardoor je je netwerk en profiel overal kunt updaten en uitbreiden.

Er zijn veel verschillende netwerken waar je een pagina voor je bedrijf op kunt aanmaken. LinkedIn is het meest effectieve zakelijke netwerk en het loont dus voor elke zzp’er om hier een account op te hebben. Jaarlijks krijgt 46% van de zzp’ers op LinkedIn via dit platform één of meerdere opdrachten binnen. Daarna volgen Facebook en Twitter. Het hangt van je doelgroep af of een account op Facebook, Twitter en bijvoorbeeld Instagram zin heeft. Voor de volledigheid behandelen we deze apps allemaal.

LinkedIn

LinkedIn is het grootste professionele netwerk ter wereld. Door een bedrijfspagina aan te maken op LinkedIn is je onderneming beter te vinden op Google en daarnaast zitten veel potentiële opdrachtgevers ook op LinkedIn. Om een bedrijfspagina aan te maken op LinkedIn heb je eerst een persoonlijk profiel nodig, waar je vervolgens de bedrijfspagina aan toevoegt.

Zorg ervoor dat je je bedrijfspagina regelmatig controleert en update, zodat de informatie altijd recent is en klopt. Plaats ook regelmatig berichten, bijvoorbeeld van artikelen die je interessant vindt, of informatie over projecten waar je aan werkt. Ideaal is om dit te doen via de app, omdat je de pagina dan waar en wanneer je maar wilt kunt bijwerken. Denk er hierbij aan dat een bericht met beeldmateriaal altijd meer aandacht trekt.

Je kunt via LinkedIn ook berichten sponsoren en heel gericht inspelen op een specifieke doelgroep. Je target namelijk je doelgroep met behulp van het advertentieprogramma, LinkedIn Ads, waarna het gesponsorde bericht alleen wordt weergegeven op de tijdslijn van deze doelgroep. Je kunt kiezen te betalen voor het aantal bereikte LinkedIn-leden, of voor het aantal klikken. Adverteren op LinkedIn is dus heel gericht en je hebt een goed overzicht van de kosten en resultaten.

LinkedIn houdt de activiteit van je bedrijfspagina goed bij en deze data kun je weer gebruiken om je content te optimaliseren. Een premium account zorgt voor nóg meer inzicht in het doen en laten van je netwerk. De ‘premium insights’ die bij een premium account horen, zorgen ervoor dat je meer informatie van andere bedrijfspagina’s kunt zien. Je kunt bijvoorbeeld het aantal werknemers bekijken, migraties, functiewisselingen en de openstaande vacatures.

Facebook

Facebook is niet alleen een netwerk voor in je vrije tijd, de site geeft ook de mogelijkheid tot zakelijk gebruik. Een bedrijfspagina op Facebook kan erg handig zijn, afhankelijk van je doelgroep. Omdat ontzettend veel mensen een account hebben, is Facebook een erg handig medium om je onderneming snel bekend te maken onder een grote groep mensen. Bovendien geeft een zakelijke pagina op Facebook veel hele nuttige informatie over de mensen die je pagina liken.

De app ‘Paginabeheer’ van Facebook zorgt ervoor dat je het profiel van je onderneming heel simpel op je telefoon kunt beheren. Hierin kun je bijvoorbeeld heel makkelijk een overzicht van de bezoekersstatistieken inzien. Dit geeft veel hele nuttige informatie die je weer kunt gebruiken om je Facebookstrategie aan te scherpen.

Zo wordt weergegeven rond welke tijdstippen je volgers meestal online zijn en weet je dus wat de beste tijden zijn om berichten op je pagina te plaatsen. De berichten hebben namelijk de meeste kans om te verschijnen op het nieuwsoverzicht van je volgers, als het heel recent geplaatst is. Ook wordt weergegeven hoeveel likes en unlikes je kreeg op bepaalde dagen. Samen met het bereik van bepaalde berichten kun je daaruit afleiden welke onderwerpen het goed doen onder je netwerk. Ook is het eventueel mogelijk om Facebook te betalen om berichten op de pagina van je volgers te laten zien.

Twitter

Ook Twitter is zakelijk in te zetten door een account aan te maken voor je onderneming. Met name de advertentiemogelijkheden zijn interessant voor zakelijke gebruikers. Met Twitter Ads kader je je doelgroep af, zodat je de juiste doelgroep bereikt. Je kunt bijvoorbeeld selecteren op interesse, locatie, geslacht of apparaat. Je hoeft alleen te betalen als gebruikers je account gaan volgen, de uitgelichte tweet retweeten, leuk vinden, favoriet maken, beantwoorden of klikken op de tweet. Je hebt dus volledige controle en er zijn geen minimumuitgaven op Twitter.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een applicatie waarmee je zorgt dat je onderneming zichtbaar wordt in de services die Google aanbiedt, helemaal gratis! Zo kun je zorgen dat je bedrijf weer wordt gegeven tussen de zoekresultaten van Google. Ook kun je de bedrijfsinformatie verifiëren en eventueel aanpassen.

Een andere app waar je misschien niet meteen aan denkt om je onderneming zichtbaarder te maken op het internet, is Google Maps. Als je zoekt in Google Maps worden er ook bedrijven aangeduid op de kaart. Je zorgt ervoor dat jouw onderneming wordt weergegeven door je gegevens te verifiëren via de Google Mijn Bedrijf-app. Bovendien kun je op deze manier ook gegevens die Google Maps weergeeft, zoals openingstijden, wijzigen. Ook kun je dit kaartje integreren in je website.

Omdat je bedrijf op Google wordt weergegeven, wordt het voor klanten ook mogelijk om recensies te schrijven en beoordelingen te plaatsen. Je kunt je Google weergave ook nog een stap hoger tillen door een 360 graden-weergave van toe te voegen. Zo kunnen mensen een virtuele rondleiding door je pand krijgen, terwijl ze achter hun bureau zitten. Daarnaast kun je ook foto’s toevoegen van de omgeving.

YouTube

Je zou het misschien niet denken, maar ook YouTube is een goed platform voor zakelijk gebruik. Na Google is YouTube zelfs de meest gebruikte zoekmachine, en na Facebook het meest gebruikte social media-platform! Als het dus past bij het product of de dienst die je als zzp’er aanbiedt, is het zeker de moeite waard hier meer mee te gaan doen. Ideaal is de functie om video’s te maken met je telefoon en deze direct te uploaden via de YouTube-app.

Een voorbeeld van een manier om YouTube te gebruiken is zakelijk vloggen. Dit kun je zo breed invullen als je wilt, door iets te kiezen wat bij je past. Zo kun je bijvoorbeeld je projecten te tonen aan de wereld, of hoe deze projecten tot stand komen. Ook kun je denken aan het filmen van tips of het uitleggen van hoe bepaalde dingen werken, om mensen uit het vakgebied te informeren en interesseren.

Instagram

Instagram is een erg geschikt medium als je een jonge doelgroep hebt. Dit is het snelste groeiende sociale netwerk in Nederland en kent wereldwijd meer dan 400 miljoen gebruikers. Als je dus een geschikte doelgroep hebt, loont het zeker hier een account op aan te maken!

In de eerste plaats is Instagram een mobiel platform en is nog maar net ook te gebruiken via andere apparaten. Het draait om het plaatsen van foto’s, die je dus in de meeste gevallen met je smartphone maakt. Het is ideaal om je bedrijfscultuur onder de aandacht te brengen. Door in te spelen op ‘brand awareness’ krijgt je merk een duidelijker profiel onder je volgers.

Als je een account voor je bedrijf aanmaakt, zorg dan dat de bedrijfsnaam als gebruikersnaam staat ingesteld. Om vindbaar te zijn moet je je pagina openbaar maken. Een belangrijke tip is om je locatie toe te voegen aan de foto’s die je plaatst, dan is de interactie gemiddeld 79% hoger! Bovendien creëer je daarmee een netwerk bij je in de omgeving. Vergeet bij het plaatsen van een foto niet om hashtags toe te voegen, dat verhoogt de interactie gemiddeld met 12%. Plaats ten slotte links op je profiel, bijvoorbeeld naar je eigen website.

Bronnen: zzpbarometer, brightsocial, Telfort Zakelijk, Sprout, De Zaak

Meer nieuws over: