Soms werkt je product niet zoals verwacht. In een aantal gevallen kun je dit zelf oplossen. Door zelf het probleem op te lossen hoef je je product niet op te sturen ter reparatie. En dat scheelt weer tijd!
Hieronder vind je vaak voorkomende problemen en de oplossingen ervoor. Klik op een probleem om de toelichting te lezen.
Of je telefoon nu nieuw is, of je hem al een tijdje hebt, het kan gebeuren dat je telefoon ineens niet meer aangaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben, dus probeer eerst de volgende dingen voordat je je telefoon onnodig opstuurt voor reparatie.
Wanneer je telefoon niet direct aan gaat, kan het zijn dat je accu al wat langer leeg is. In dat geval heeft je telefoon wat langer nodig om te beginnen met opladen. Leg je toestel minimaal een uur aan de lader en controleer of hij aan gaat.
Wanneer je je telefoon al wat langer hebt, kan het voorkomen dat je telefoon sneller leeg gaat dan in het begin. Ook wanneer je telefoon net uit de doos komt kan je telefoon sneller leeg gaan dan je had gehoopt. De korte accuduur kan aan verschillende dingen liggen. Hier volgen een aantal tips:
Alle andere tips om een korte accuduur te voorkomen vind je op de pagina Reparatiepreventie.
Het is niet gek dat je telefoon na een tijdje wat trager reageert dan toen hij net nieuw was. Een aantal tips om ervoor te zorgen dat je telefoon weer wat sneller wordt:
Het kan zijn dat je toestel bij de eerste keer opstarten niet je eigen taal weergeeft. Bij de meeste telefoons kun je aan het begin direct al wisselen van taal. Als dat niet zo is, dan kun je dat vaak oplossen met het plaatsen van je simkaart. Zet het toestel uit, plaats je eigen simkaart en start het toestel weer op. Vaak verschijnt nu ook de mogelijkheid om je toestel in de gewenste taal in te stellen.
Belsimpel biedt alleen toestellen aan zonder simlock. Als je je toestel via Belsimpel hebt besteld, is deze dus altijd simlockvrij. Misschien is er iets anders met je simkaart aan de hand. Bekijk onderstaande vraag, "Mijn toestel herkent mijn simkaart niet", voor een oplossing.
Gebruik je een niet-Europese simkaart?
Sommige toestellen zijn uitgerust met regiolock, zodat een telefoon die bijvoorbeeld voor de Europese markt is gemaakt, niet in Amerika verkocht kan worden. Bij Belsimpel verkopen we uitsluitend Europese telefoons. Als je een niet-Europese simkaart gebruikt, kan het daarom voorkomen dat deze niet werkt door regiolock.
Regiolock vervalt bij veel toestellen door 5 minuten (aaneengesloten) te bellen met een Europese simkaart. Je kunt in dit geval dus proberen de regiolock te laten vervallen door de Europese simkaart van een vriend of familielid te gebruiken en hiermee te bellen via jouw toestel. Je kunt ook een Europees prepaidkaartje aanschaffen en hiermee 5 minuten bellen. Let op: Regiolock kan niet altijd worden uitgeschakeld. We raden je daarom altijd aan om een Europese simkaart in je toestel te gebruiken.
Als je telefoon niet om een pincode vraagt na het plaatsen van je simkaart, wordt je simkaart waarschijnlijk niet gelezen. Het is ten eerste goed om te weten of het probleem aan de simkaart ligt, of aan de telefoon. Voer hiervoor een simkaart kruistest uit:
Als je simkaart ook niet werkt in een andere telefoon, dan ligt het probleem bij de simkaart. Werkt je telefoon ook niet met een andere simkaart, dan ligt het probleem aan je telefoon.
Gebruik je een geknipte simkaart? Sommige toestellen zijn heel gevoelig voor de vorm van de simkaart en werken niet goed als de kaart een klein beetje scheef is geknipt. Probeer of een originele micro- of nanosimkaart wel werkt. Probeer voor de zekerheid de geknipte simkaart in een ander toestel. Zo kun je achterhalen of het aan de simkaart ligt, of aan het toestel.
Stond je telefoon aan toen je de simkaart plaatste? Start dan het toestel opnieuw op. Werkt het nog steeds niet? Dan heeft je toestel misschien een defect. We helpen je graag om dit op te lossen. Bekijk hiervoor onze pagina Garantie & Reparatie.
Dit kan zowel aan je telefoon als aan je simkaart liggen. Probeer eerst te achterhalen waar het probleem ligt.
Hebben bovenstaande tips niet geholpen? Dan helpen we je natuurlijk graag om dit op te lossen. Kijk daarvoor op onze Garantie & Reparatie-pagina.
Heb je geen verbinding met internet? Dat ligt mogelijk aan bepaalde instellingen in je telefoon. In dat geval kun je proberen om handmatig de APN-instellingen aan te passen.
Als je scherm niet reageert, kan het zijn dat de TalkBack-functie van de telefoon is ingeschakeld. Dit verandert de manier waarop je je telefoon bedient volledig. Schakel de TalkBack-functie uit via het instellingenmenu en je scherm moet het weer doen.
Als het scherm van je toestel plotseling roder lijkt dan normaal, kan het zijn dat een nachtmodus is ingeschakeld.
Is het probleem niet verholpen?
Dan kan het ook aan de instellingen van je beeldscherm liggen. Als je een telefoon met een AMOLED, Super AMOLED of OLED scherm hebt is dit mogelijk. Bij de meeste toestellen open je deze door op "Instellingen" en "Beeldscherm" te tikken. Als je hier een optie "Schermkalibratie" vindt, kun je de kleuren van je scherm bijstellen met bijvoorbeeld een schuifbalk.
Is één van de pixels op je scherm anders gekleurd dan de rest, of knippert deze wit wanneer je aan het bellen bent? Dit is in de meeste gevallen een proximity sensor (nabijheidssensor). Een proximity sensor is een sensor die kan "zien" of je aan het bellen bent en je telefoon bij je oor houdt. Je scherm wordt dan automatisch uitgeschakeld zodat je niet per ongeluk ophangt wanneer je met je oor tegen je scherm komt.
Bij toestellen met een grote notch (inkeping) of brede randen, is de proximity sensor vaak in de rand of notch verwerkt. Wanneer het display de hele voorzijde vult, wordt deze meestal in het display zelf verwerkt.
Als je je toestel veel gebruikt, loopt het geheugen langzamerhand vol met apps, bestanden en processen. Je telefoon kan hierdoor langzamer worden, vaker vastlopen of een kortere batterijduur hebben.
Soms geven Refurbished Apple iPhones een melding als er een reparatie heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld als er een nieuwe batterij is geplaatst. Het kan zijn dat deze melding in je scherm verschijnt: Er kan niet worden gecontroleerd of deze iPhone een originele Apple batterij heeft. Er is geen informatie beschikbaar over de conditie van deze batterij.
Waarom toont je iPhone deze melding? Een refurbished iPhone wordt opengemaakt, gecontroleerd en indien nodig gerepareerd, voordat het aan jou verkocht wordt. Soms worden onderdelen vervangen om ervoor te zorgen dat de iPhone weer zo lang mogelijk meegaat. De batterij van je iPhone wordt vervangen wanneer de capaciteit minder dan 85% is. Je iPhone registreert dat er een onderdeel van zijn plek is gekomen, en maakt hier een melding van.
Bij een reparatie of vervanging van een onderdeel worden door Forza Made For iPhone-onderdelen gebruikt. Dit is de reden waarom je refurbished iPhone een melding toont. Made For iPhone-onderdelen zijn onderdelen die niet uit een Apple-fabriek komen, maar wel gecertificeerd zijn als iPhone-onderdeel. Dit heeft geen enkele invloed op de prestaties van de accu of het beeldscherm van je iPhone. De melding verdwijnt automatisch na ongeveer 14 dagen.
Op deze pagina lees je alles over refurbished iPhones.
Werken je oordopjes niet goed of lukt het niet om verbinding te maken? Voer dan de onderstaande stappen uit om dit op te lossen:
Werken je oordopjes niet goed of lukt het niet om verbinding te maken? Voer dan de onderstaande stappen uit om dit op te lossen:
Is het bandje van je Fitbit kapot gegaan binnen 2 jaar nadat je deze had gekocht bij Belsimpel en gaat het om een productiefout? Dan kun je een nieuw bandje aanvragen bij Fitbit door de onderstaande stappen te volgen: