‹ Alle nieuwsberichten

Zomersnaps: compositie

Zomersnaps: compositie

In de vijfde aflevering van onze column Zomersnaps geven we tips over compositie. Daarnaast is het tijd bekend te maken wat de grote fotoprijs is: wij geven het toptoestel de LG G5 weg, met daarbij een camera-module ter waarde van €99,-! Wil je hier ook kans op maken? Pas onze tips voor een goede compositie toe en stuur je foto op!

De eenvoudigste manier om snel een goede foto te maken, is je onderwerp in het midden van je beeld te plaatsen en te zorgen dat er genoeg licht is. Zolang de foto scherp is, komt het onderwerp van je foto goed naar voren. Toch zijn er in de compositie van je foto nog vele opties die het resultaat direct een stuk interessanter maken. Daarom behandelen we in deze aflevering van Zomersnaps een aantal tips om creatiever om te gaan met compositie.

Bij alles geldt natuurlijk dat er geen strenge, harde regels zijn waar je je absoluut aan moet houden. Speel daarom zelf eens met deze tips en kijk wat ze met je foto doen. Het resultaat zien wij graag in onze mailbox. Je foto wordt dan beoordeeld door fotograaf Eelco Roos en je dingt ook nog eens mee naar de grote fotoprijs! In onze introductieaflevering beloofden we al dat de prijs meer dan de moeite waard zou zijn. Nu leveren we het bewijs: met je inzending voor Zomersnaps kun je de LG G5 winnen, inclusief camera-module! In een eerdere aflevering van Zomersnaps bespraken we de G5 al als een van de beste smartphonecamera's van dit moment. Om kans te maken op dit mooie toestel stuur je je mooiste smartphonefoto naar zomersnaps@belsimpel.nl. Vertel daarbij wat je hebt gefotografeerd en welke smartphone je hebt gebruikt.

Compositieregels

Compositie is dus een belangrijk middel om een interessante foto te maken. Een verandering in compositie kan je foto direct veel sterker maken. Eelco zegt hierover: “Als de compositie slecht is, zie je vaak in één oogopslag dat er iets niet klopt. Dat kan bijvoorbeeld doordat je je onderwerp uiterst links of rechts in het kader hebt geplaatst. Zorgt dus altijd dat je onderwerp wat ademruimte heeft en zet het onderwerp niet standaard in het midden.”

Regel van derden

Een veelgebruikt handvat binnen de fotografie is de regel van derden. Door deze regel toe te passen, ervaren mensen de afbeelding namelijk automatisch als natuurlijk en gebalanceerd. Als je je eenmaal van deze regel bewust bent, zal je dan ook zien dat deze compositie-regel in veel foto’s wordt toegepast. Hierbij wordt het onderwerp van de foto op 1/3 of 2/3 van de foto geplaatst. Je verdeelt in gedachten de foto in 9 gelijke rechthoeken, door een soort boter-kaas-en-eieren-veld erop te denken. Het onderwerp van je foto plaats je zo dicht mogelijk bij een van de vier snijpunten van deze lijnen. Dit zorgt voor een interessanter beeld. Eelco: “Als je een echt leidend onderwerp hebt, bijvoorbeeld in een landschap, dan is de regel van derden een goede om toe te passen.” Handig bij gebruik van deze regel is de raster-functie op je telefoon, die we eerder ook al hebben besproken. Daardoor hoef je je de hulplijnen niet voor te stellen, maar worden deze op je scherm weergegeven als je een foto maakt.

Eelco: “De regel van derden is een regel die ik zelf vaak toepas. Omdat je met een smartphone weinig scherpte-diepte hebt, is het een goed om zelf de regie in handen te houden over waar de toeschouwer naar kijkt.” Hierboven zie je een foto waarin Eelco de regel toepast. Bij deze foto zegt hij ook nog dat hij graag gebruik maakt van reflectie. Dan kan heel mooi met stilstaand water. “Deze ‘nature mirrors’ geven een perfecte reflectie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan waterplassen op straat. Door je telefoon heel laag bij de grond te houden, net boven het water, krijg je een mooie reflectie. Op Instagram noemen we dat ‘puddle grams’.”

Gulden snede

Een andere term binnen de fotografiewereld is de ‘gulden snede’. Deze regel gaat ook over de compositie van je foto met behulp van hulplijnen. Net als bij de regel van derden wordt het scherm in negen vlakken verdeeld, maar bij de gulden snede zijn deze niet allemaal even groot. Zowel het middelste verticale vlak als de middelste horizontale vlak zijn nu namelijk een stuk smaller. Hierdoor komen de snijpunten net anders te liggen dan bij de regel van derden. Je plaats je onderwerp of het belangrijkste onderdeel ervan op de snijpunten, waarmee het gebruik van de gulden snede hetzelfde is als de regel van derden. Eelco gebruikt ook deze vuistregel vaak, maar niet zo vaak als de regel van derden. Om erachter te komen wat jij zelf het mooist vindt, kun je eens dezelfde foto te maken met beide regels.

De buitenste, lichte lijnen en snijpunten geven de regel van derden weer; de binnenste, donkere lijnen de gulden snede.

Lijnen leiden de weg

De compositie kan altijd bepaald worden met de regel van derden of de gulden snede. Maar het is belangrijk om goed te blijven kijken naar de natuurlijke elementen in de foto zelf. Vaak komen er bijvoorbeeld lijnen in het onderwerp voor. Je hebt als fotograaf veel controle over hoe je dit in beeld brengt. Goed gebruikmaken van de lijnen die al aanwezig zijn, kan ontzettend veel met je foto doen. “Dit vind ik een belangrijke regel”, zegt Eelco. “Dingen zoals bijvoorbeeld ‘vanishing points’ [lijnen die in de diepte samenkomen op één punt, red.] en ‘leading lines’ [de belangrijkste lijnen in je foto, red.] pas ik allemaal toe.”

Horizontale- en verticale lijnen

Horizontale lijnen zijn erg belangrijk in je foto. Deze lijnen zorgen voor rust, tijdloosheid en stabiliteit. Probeer daarom altijd in je afbeelding te zoeken naar een horizontale lijn. Allereerst is de horizon zelf in natuurfoto’s een handig hulpmiddel om een goede foto te maken. Fotografeer je bijvoorbeeld een uitzicht over zee, zorg dan dat je de camera zo houdt dat de hulplijnen op je scherm parallel lopen met de horizon. Zodra deze lijn een beetje scheef loopt, valt het direct op en wordt je foto minder mooi. Daarnaast kan bijvoorbeeld een gebouw ook een horizontale lijn in je beeld geven, waar je de compositie van je camera vervolgens op kunt afstemmen. In de inzending van Henry Broekhuis hieronder is goed te zien hoe een horizon rust in je foto kan brengen.

De horizontale lijnen komen nog mooier naar voren wanneer deze worden onderbroken door een of meerdere verticale lijnen. Denk hierbij aan een berg in de horizon of een vuurtoren aan de kustlijn. Daarnaast kunnen verticale lijnen ook de leidraad zijn van je foto. Zo kan een gebouw bepalen hoe je de camera moet houden om een rechte foto te maken. Helemaal mooi is het om de horizontale en verticale lijnen in je compositie te combineren. Zo leent de horizontale lijn zich bij uitstek als uitgangspunt om de toren van Pisa te fotograferen. De scheve toren vormt vervolgens een mooi contrast met een goede, verticale lijn zoals je zou verwachten bij een toren.

Andere vormen

Diagonale lijnen geven richting aan een foto en een gevoel van diepte. Het oog wordt gestuurd in een specifieke richting. Diagonale lijnen maken een foto spannender, origineler en dynamisch. Voor het natuurlijke gevoel kan de diagonaal het beste van linksonder naar rechtsboven lopen, omdat we dit ook gewend zijn bij lezen. Plaats hierbij het begin en einde van de lijn liever niet precies in de hoeken van het kader.

Natuurlijk niet alleen rechte lijnen, maar ook juist rondingen en bochten kunnen de leidraad zijn voor je compositie. Waar de bovengenoemde lijnen meer richting geven, leiden rondingen je in een vrijere manier door de foto. Ze geven een ruimtelijker, vrijer en sierlijker gevoel aan het beeld. In de natuur komen daarnaast S-bochten veel voor, bijvoorbeeld bij het fotograferen van rivieren of bochtige weggetjes. Zoek dus naar dit soort natuurlijke vormen in je afbeelding.

Verschil in voor- en achtergrond

Spelen met de weergave van de voor- en achtergrond is een toepassing waardoor je foto boeiender wordt. Je kunt de voorgrond losmaken van de achtergrond, door zelf de plek van de scherpte in de afbeelding te bepalen. Zo kan het zijn dat je meer aandacht naar de achtergrond wilt trekken. Door de voorgrond onscherp te maken en alleen scherp te stellen op wat zich daarachter bevindt, krijgt het beeld veel diepte en een interessante doorkijk. De kijker krijgt het gevoel iets te ontdekken of stiekem ergens mee te gluren. Eelco stelt dat het vooral bij landschappen belangrijk is een verschil aan te brengen tussen de voor- en achtergrond, omdat je daardoor diepte creëert. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan een oud schuurtje vooraan in de foto en een wijds landschap met bijvoorbeeld bergen op de achtergrond,” zegt Eelco.

Je trekt meer aandacht naar de voorgrond van je foto, zodra je dichter bij het onderwerp komt. Dit geeft een mooier effect dan wanneer je digitaal inzoomt. Het verschil in afstand tussen voor- en achtergrond is nu groot, waardoor de lens automatisch de voorgrond scherper weergeeft. Dat wat zich erachter afspeelt, krijgt minder scherpte en daarmee minder aandacht van de kijker.

Lichtcontrasten en kleur

Een andere manier om de voor- en achtergrond te scheiden is door gebruik te maken van grote contrasten in licht. Dat doe je bijvoorbeeld door de objecten of personen op de voorgrond in het donker te zetten en de achtergrond wel te belichten, zoals op de foto van Eelco bovenaan dit artikel. Wat er op de voorgrond staat wordt op die manier terug gebracht tot een silhouet. Dit maakt de kijker ook nieuwsgierig, omdat niet alles goed te zien is. Ook kun je met een eenvoudige voorgrond juist nog meer de bijzondere achtergrond benadrukken.

Het contrast kan ook in kleur worden gezocht. Felle, intense kleuren springen direct in het oog en doen het altijd goed op een foto. Rood en geel staan bekend als warme kleuren die snel de aandacht trekken, terwijl koelere kleuren zoals blauw, violet en groen dat minder doen. Dit kun je gebruiken om een contrast te creëren: warme kleuren komen gevoelsmatig meer in de voorgrond voor, koele kleuren verdwijnen vaker in de achtergrond. Daarnaast springt wit altijd meteen in het oog. Zorg er dus voor dat als er wit voorkomt in je foto, dit op of bij het onderwerp van de foto is en niet in een gedeelte van de foto waar weinig belangrijks op staat, want dan krijgt dat onbelangrijke gedeelte heel veel aandacht.

De belangrijkste tip

Er zijn veel punten waar je als fotograaf op kunt letten. Daarom besluiten we de lijst met de belangrijkste tip en die is: probeer zo veel mogelijk uit en bekijk wat alle verschillende composities met je foto en je onderwerp doen. Bedenk altijd wat het onderwerp van je foto is en zorg dat dit gedeelte de meeste aandacht trekt.

Wij zijn heel erg benieuwd welke tip jij hebt gebruikt in je foto. Stuur daarom je beste poging op naar zomersnaps@belsimpel.nl en wie weet ziet Eelco Roos in jouw foto een waar meesterwerk! Hoewel dat al een enorm compliment zou zijn, maak je dan ook nog kans op de grote fotoprijs. De weekwinnaar van afgelopen week is Aniek Veenstra, met haar foto gemaakt op Lanzarote met een iPhone 6. Van harte gefeliciteerd, jij maakt samen met de weekwinnaars van vorige weken kans om de LG G5 met cameramodule te winnen!

Bronnen: Vinkacademy, Digitale Fotografietips 

Meer nieuws over: